Płuca to oddech, a oddech to życie

 In emocje, zdrowie
”J

eśli Twój oddech jest w jakikolwiek sposób ograniczony, do tego stopnia jest ograniczone Twoje życie” – Michael Grant White

Każdy z nas wykonuje na dobę przeciętnie między 18 000, a 20 000 oddechów, co stanowi około 19 000 litrów powietrza. Patrząc z punktu widzenia wagi tej objętości, jest to o 35 razy więcej niż napoje czy pożywienie, które przyjmujemy. To pokazuje jak niezmiernie ważnym organem naszego organizmu są nasze płuca. Doskonale wiemy, że bez powietrza jesteśmy w stanie przeżyć tylko kilka minut, dla porównania bez pożywienia nawet kilka tygodni, a bez wody kilka dni.
Podczas wykonania pojedynczego wdechu nasze płuca są w stanie pomieścić około jednego litra powietrza, niestety większość ludzi wdycha o połowę mniej przy każdym wdechu.
Dobrym testem na sprawdzenie czy właściwie oddychamy, jest wykonanie wdechu jaki zazwyczaj wykonujemy i sprawdzenie ile jeszcze powietrza jesteśmy w stanie zaczerpnąć, aby wypełnić nasze płuca do końca. Zróbcie proszę to ćwiczenie kilka razy, a zobaczycie jak dobrze poczuje się z tym Wasze ciało

Co najczęściej zaburza nam prawidłowy oddech?

Praca biurowa, intelektualna, siedzący tryb życia, który w odróżnieniu od pracy fizycznej, nie wymaga od nas większego angażowania naszych płuc. Prawidłowy oddech zaburza też strach, niepewność, której doświadczamy często w codziennym życiu, depresja, palenie papierosów i zanieczyszczone powietrze.
W takich sytuacjach oddychamy płytko i niestety staje się to nawykiem trudnym do zmiany. Konsekwencją jest zaburzony metabolizm, niski poziom energii życiowej, gromadzenie się toksyn w organizmie, zaczynamy czuć się ospale.

Według Medycyny Chińskiej, nasze płuca są SZEFEM ENERGII całego ciała, gdyż funkcje oddechowe wpływają na wszystkie czynności naszego organizmu, w tym przepływ krwi, ruch i przetwarzanie wody w ciele. Wydzielanie potu regulowane jest też przez płuca, ponieważ to one wpływają na ilość wody eliminowanej przez pory skóry. Płuca chronią nas też przed wirusami i bakteriami z zewnątrz, a ich dobra kondycja świadczy o naszej odporności.

Wdychane powietrze rozprzestrzenia się w naszym ciele bardzo szybko. Każdy wykonany wdech powietrza natychmiast dostaje się do krwioobiegu. Tlen, poprzez złożony system transportu w naszym ciele, nieustannie musi zasilać każdą komórkę naszego ciała, inaczej, one po prostu szybko umierają.

Oddech, oprócz podstawowych funkcji życiowych jakie podtrzymuje, jest niezbędny do spalania toksyn, uwalniania różnych emocji, do zwyczajnego mówienia (powietrze daje siłę naszemu głosowi, po tym poznamy ich kondycję), do metabolizowania jedzenia, które przyjmujemy, do dotlenienia naszego mózgu. Kiedy odpoczywamy, aż jedna czwarta dostarczanego tlenu pożytkowana jest przez nasz mózg, pomimo, że jest to niewielki organ w naszym ciele.

Wdech i wydech można porównać z dawaniem i braniem, to nieustanna wymiana z otoczeniem, interakcje z innymi ludźmi. To radzenie sobie z naszymi emocjami w codziennych kontaktach z innymi ludźmi, szczególnie z tymi nam najbliższymi.
Oddychanie jest jednym słowem źródłem energii życiowej, oczyszcza nas i uzdrawia.

Oddech, według wielu wschodnich filozofii jest pomostem między umysłem a ciałem. Wszystkie systemy Jogi zostały zbudowane na technikach oddychania. Wyciszenie umysłu uspokaja oddech, a kontrola i ćwiczenie oddechu uspokajają umysł.
Jest wiele technik oddechowych, moją ulubioną jest technika 4-7-8, która usuwa napięcie, obniża ciśnienie krwi.

 Siadamy prosto na krześle
 Dotykamy językiem tyłu zębów
 Wdychamy powietrze powoli nosem licząc do 4
 Trzymamy wdech licząc do 7
 Wydychamy wąsko zaciśniętymi ustami licząc do 8 wydając szszszsz dźwięk
 ćwiczymy 3x dziennie w trakcie 1-go miesiąca
 ćwiczymy zawsze gdy jesteśmy zdenerwowani lub źli, przed posiłkami

Medycyna Chińska kładzie duży nacisk na emocje i ich wpływ na nasze zdrowie, nawet większy niż odżywianie. Zdrowe odżywianie bez zrównoważonego umysłu i zdrowych emocji na nic się zda. Jedno z drugim musi iść w parze.

A jakie emocje są związane z naszymi płucami?

To smutek, żal, obawy o przyszłość, nadmierne zamartwianie się o naszą przyszłość, skłonność do płaczu, depresja, przygnębienie, tęsknota, melancholia. Pomimo, że te emocje towarzyszą nam w różnych sytuacjach w naszym życiu, ważne jest by im nie ulegać w dłuższej perspektywie czasu, gdyż istnieje ryzyko, że zagoszczą one w nas na całe życie…

Jeden z moich ulubionych autorów, Siergiej Łazariew, mówi, że takie choroby płuc jak gruźlica, rak, zwłóknienie płuc, astma – to przejawy podświadomej niechęci do życia na tym świecie, a zapalenie płuc jest wywołane przez rozpacz i zmęczenie życiem.
Zauważcie, że ludzie chorujący na astmę nie potrafią w przypadku ataku oddychać samodzielnie, potrzebują czyjejś pomocy. Takim osobom ciężko cieszyć się życiem.

Po czym poznamy, że nasze płuca są zdrowe?

Zdrowe płuca rozprowadzają energię po całym ciele, sprawiając w ten sposób, że jesteśmy pełni energii, szczęśliwi i patrzymy w sposób pozytywny na otaczający nas świat.
Osoby ze zdrowymi płucami trzymają się swoich zasad, są obowiązkowe, potrafią się rozstać z danym przedmiotem czy związkiem, kiedy wyczuwają ten właściwy moment, a z pojawiającym się przy tym smutkiem umieją sobie łatwo poradzić.

Dla porównania osoby ze słabymi płucami będą tłumiły smutek i będą tkwić w niezdrowej sytuacji, którą ciężko im zostawić za sobą, kurczowo będą się przywiązywać do rzeczy, łatwo będą je też gubić.

Odzwierciedleniem zdrowia naszych płuc jest też nasza skóra, zwana trzecim płucem. Poprzez skórę, płuca chronią nas przed patogenami z zewnątrz, kontrolują zamykanie i otwieranie naszych porów, a w razie dostania się ich do organizmu, poprzez pocenie się, są one wydalane na zewnątrz.
Osoby z mocnymi płucami mają miękką, błyszczącą skórę i lśniące włosy, natomiast sucha, matowa lub szorstka skóra jest objawem zaburzenia funkcji płuc.
Osoby ze zdrowymi płucami są chronione przed wpływem ekstremalnych warunków pogodowych, przed atakiem wirusów, osoby takie rzadko chorują na grypę czy przeziębienie. Generalnie mają po prostu bardzo dobrą odporność.
W przeciwieństwie zarówno suchość skóry, nadmiar śluzu na błonach śluzowych, problemy z zatokami, zatkany nos, choroby płuc i oskrzeli, częste przeziębienia oraz podatność na zakażenia, to oznaki wskazujące na zaburzenie w płucach.

Jakie są przyczyny najczęstszych chorób płuc?

Jedną z głównych przyczyn jest wspomniany wcześniej przeze mnie siedzący tryb życia – niedostateczna aktywność fizyczna prowadzi do osłabienia funkcji oddychania i wydalania.
Kolejną przyczyną są błędy dietetyczne, a konkretnie objadanie się, spożywanie zbyt dużej ilości mięsa, nabiału, stosowania leków i wysoko przetworzonej żywności oraz palenia papierosów.
Na skutek złych nawyków żywieniowych w płucach odkłada się śluz, który blokuje ich prawidłowe funkcjonowanie. W rezultacie mogą pojawić się takie problemy jak: przeziębienie, alergie, schorzenia zatok, zapalenie oskrzeli, astma. Ponadto w końcu dochodzi do nagromadzenia w płucach i jelicie grubym toksyn, które są przyczyną napięcia, wyczerpania, kłopotów ze skórą, włosami oraz bladości cery.

W kolejnej części mojego artykułu, tradycyjnie, chciałabym przedstawić Wam kilka rodzajów zaburzeń płuc według Medycyny Chińskiej i sposobów radzenia sobie z nimi za pomocą diety, ziół, przypraw.

NIEDOBÓR Energii (QI) PŁUC

Najczęstszą przyczyną są błędy żywieniowe – potrawy przetworzone, głęboko mrożone, z mikrofalówki, przebyte przewlekłe choroby płuc, chroniczne zapalenie oskrzeli i płuc, zanieczyszczone środowisko, szczególnie w dużych miastach, przemęczenie i przepracowanie, a także nadmierne mówienie.

Jakie są objawy?

Przede wszystkim obniżenie odporności, pokasływanie, utrata siły fizycznej, zmęczenie, słaby i cichy głos, krótki oddech, zadyszka po niewielkim wysiłku. Osoby z tym rodzajem zaburzenia są smutne, dużo się martwią o przyszłość, mogą mieć mdłości, słaby apetyt, problem z wydalaniem stolca lub niepełne wypróżnienie, chroniczne zapalenia oskrzeli, problemy z astmą, alergie, rozedmę płuc.

Jaką stosujemy terapię?

Unikamy: smaku kwaśnego, ochładzającego surowego pożywienia, jak najmniej pokarmów zawilgacających: nabiału, słodyczy, węglowodanów, uważamy na kawę, herbatę czarną i zieloną
Zalecane są: smak słodki (ale nie cukier), wzmacniający, ogrzewający, potrawy gotowane, pieczone w piekarniku, jedzenie w małych porcjach, wskazane warzywa – marchew, koper włoski, dynia, słodkie ziemniaki, kalafior kalarepa cebula, zboża – owies słodki ryż kasza jaglana prażona, owoce suszone. Przy osłabionej odporności częste chodzenie na spacery i kontakt z naturą. Do zup dodawajmy traganek.

NIEDOBÓR YIN PŁUC

Przyczyną może być skutek długotrwałych chorób, stan po gwałtownej chorobie, upływ czasu i starzenie się, palenie papierosów, leki np. sterydy, smutek i martwienie się.

Objawy związane z tym zaburzeniem pogarszają się w suchym klimacie, w pomieszczeniach z centralnym ogrzewaniem i klimatyzacją, z panelami, sztucznymi wykładzinami i dużą ilością elektronicznych sprzętów.

Pojawia się suchy kaszel bez wydzieliny, chrypka, drapanie, łaskotanie w gardle, kaszle się z dużym wysiłkiem, suchość w ustach, szorstki suchy głos, wysuszona skóra, tendencja do suchych zaparć, chudnięcie, problem z przybraniem na wadze, krwawiące dziąsła, czerwone popękane usta, tendencja do alergii na kurz i sierść zwierząt, problemy z oddychaniem. Samopoczucie pogarsza się po południu między 15-17 (minimum energetyczne płuc). Mogą pojawić się nocne poty. Twarz będzie blada a czerwone policzki, szczególnie w godzinach popołudniowych.

Jaką stosujemy terapię?

Unikamy smaku ostrego, niewskazany jest alkohol, czerwone wino, ocet, kawa, herbata, po kawie pojawia się odruch drapania się po skórze, unikamy papierosów, także biernego palenia, pomieszczeń z klimatyzacją.

Korzystne w tym przypadku są produkty mleczne z mleka słodkiego, np. masło, śmietana słodka oraz fermentowane produkty mleczne. Ze zbóż pszenica, kukurydza, gotowany grysik kukurydziany, ugotowany na mleku z miodem. Z warzyw najlepsze są szparagi. Są wręcz lekarstwem nie tylko dla płuc, ale również nerek . Szparagi nawilżają płuca, obniżają ciśnienie krwi, obniżają poziom cholesterolu, przeciwdziałają zaparciom, suchym kaszlom chronicznym, zapaleniu oskrzeli, przy suchej skórze, palpitacjach serca.

Bardzo dobra jest zupa szparagowa na bulionie np. z kaczki.
Inne wskazane warzywa to bakłażan, cukinia, szpinak, seler wszelkie warzywa kapustne. Z oliw olej migdałowy i kokosowy.
Bardzo dobre są kompoty z gruszki lub owoców suszonych z dodatkiem miodu, migdały jako pestki do jedzenia, mleko migdałowe. Migdały działają nie tylko na płuca, ale i na jelito grube oraz skórę, mają silne oddziaływanie odżywcze, rozmiękczają stolec, wskazane są przy suchym kaszlu. Suszone śliwki z dodatkiem sezamu w postaci kompotu, owsianka, mięso jest ważne, ale gotowane i nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu, szczególnie zalecane jest mięso kaczki.

Dbamy o nawilżenie pomieszczeń, rośliny w pokoju, dobra jest lampa solna i palenie świeczek z wosku.

Przepis na zupę przy suchości skóry:
200 gram kasztanow jadalnych
200 gram kapusty pekińskiej
bulion z kaczki

NADMIAR ZIMNEGO ŚLUZU W PŁUCACH

Bezpośrednio do tego zaburzenia doprowadzają słodycze, połączenie smaku kwaśnego ze słodkim, słodkie jogurty, serki, soki owocowe tropikalne, mleko uht, słodkie tłuste kremy, banany są zimne i wilgotne szybko doprowadzają do zimnej wilgoci.

Jakie są objawy?

Obecność kataru, wydzielina z nosa, śluz w gardle, zatoki, wydzielina biała, rzadka, uciski w klatce piersiowej, krótki oddech, zadyszka, tendencja do nudności i wymiotów, stolce rozluźnione, biegunki, atoniczne zaparcia, polipy w nosie.

Jaką stosujemy terapie?

Bezwzględnie unikamy smaku słodkiego w postaci słodyczy, cukru, miodu, unikamy mleka, zwłaszcza zimnego, kombinacji smaku słodkiego z kwaśnym, unikamy smaku gorzkiego i kwaśnego, smażonego pożywienia, owoców egzotycznych.

Korzystny w tym przypadku będzie smak ostry, aromatyczny.
Najlepszym zbożem jest uprażony owies. Z mięs baranina, wołowina, cielęcina.
Dobre będą czosnek, cebula, por, które pomagają pozbyć się nagromadzonego śluzu, suszone owoce, używamy też dużo przypraw takich jak tymianek, majeranek, imbir, kardamon. Najlepsze w tym wypadku będzie jedzenie gotowane i pieczone.

Moi drodzy na zakończenie kilka porad, co robić w przypadku zewnętrznych wpływów na płuca, takich jak wiatr, wilgoć, gorąco, suchość i zimno.

SAM WIATR – występuje rzadko, wiatr atakuje górne części ciała – kark, głowę, ramiona.
Pierwszy objaw jaki się pojawia to dreszcze, które są po prostu obroną ciała przed wpływem patogenu. Czujemy awersję do wiatru, ból głowy, sztywność karku. Może pojawić się niewysoka gorączka.

Unikamy wtedy kwaśnych rzeczy. Wywołujemy ruch na zewnątrz, by poprzez poty usunąć patogen – stosujemy smak ostry i smak słodki jako jakość ochronną. Dieta ma być lekkostrawna, herbata imbirowa z miodem, kompot gruszkowy z imbirem, cynamonem.

WIATR I ZIMNO – wywołują klasyczne przeziębienie. Przyczyną może być zimna pogoda, przeciąg, zimne pomieszczenie. Najczęściej narażone są osoby o zimnej konstytucji i słabej oporności.
Pojawiają się takie objawy jak dreszcze, duża nadwrażliwość na wiatr i zimno, brak potów, ból w ciele (kończyn, stawów, karku, głowy). Może się pojawić niewielka gorączka, katar, kaszel, kichanie, zatkany nos.

Unikamy kwaśnego smaku, witaminy C. Unikać mięsa kurczaka.
Wywołujemy za to poty i w tym celu używamy smak ostry (więcej niż w poprzednim przypadku), imbir, grzane wino z dużą ilością przypraw (goździki, imbir, cynamon) gorąca zupa z imbirem (ze szczypiorkiem) z czymś co rozprasza, chrzan (napar z chrzanu): 100 gram chrzanu należy zalać 1/3 litra wrzątku, troszkę miodu, pijemy po troszkę by wywołać poty, zamiast chrzanu, imbiru może być cebula, zalewamy kawałek pokrojony wrzątkiem dodajemy 1/3 łyżeczki chili, gotujemey 5-10 minut. Odcedzamy pijemy i do łóżka.
Pijemy herbatki z owocu maliny, kwiatu bzu, kwiatu lipy. Po łyżeczce każdego z ziół zalać wrzątkiem osłodzić prawdziwym sokiem malinowym.

Bardzo dobry jest rosół czosnkowy na przeziębienie
¾ litra bulionu warzywnego, 1 główka czosnku, 5 gałązek posiekanej natki pietruszki, kilka gałązek świeżej kolendry, łyżeczka startej skórki z cytryny, łyżeczka posiekanej mięty, łyżeczka posiekanej bazylii, łyżeczka curry.

WIATR I GORĄCO – powoduje choroby zakaźne (grypa, świnka, ospa).
Szybko pojawia się wysoka gorączka, ciało robi się mocno gorące, zewnętrzna część ciała będzie bardziej gorąca niż wewnętrzna, ból gardła, nieprzyjemny zapach z ust, bóle stawów, zaczerwienienie białka oczu, zarażamy się tymi objawami drogą kropelkową.

Stosujemy smak ostry o zimnej naturze: mięta, eukaliptus, kwiat chryzantemy, liść morwy
Unikamy smaku kwaśnego, tłustych produktów, rosół pijemy po gorączce, grypie, unikamy mięsa, lekkie warzywa, zupy, ryż, kompoty, kasza jaglana, dbamy o nawilżenie ciała, gdyż gorączka wysusza ciało.

WIATR I SUCHOŚĆ – to są wpływy klimatyczne (Afryka, pustynie, Kolorado)

W naszym klimacie to po prostu klimatyzacja, komputery, kserokopiarki. Pojawią się dreszcze, objawy wysuszenia, suchy kaszel, wysuszenie śluzówki, suchość w nosie, może się pojawić ostry ból gardła, ostry stan zapalny oskrzeli.

Używamy chłodnych ziół, np. liść morwy przygotowany z miodem lub lukrecją.Bardzo dobre są też migdały i sezam gdyż bardzo dobrze nawilżają skórę.

Moi drodzy, to tyle o naszych płucach. Zdaję sobie sprawę, że materiał dość długi, ale mam nadzieję, że dzięki temu będzie dla Was przydatny w radzeniu sobie z różnymi dolegliwościami na co dzień.

Jeśli uważacie, że warto się nim podzielić z innymi osobami, to to róbcie, za co Wam bardzo dziękuję. Niech trafia do jak największej liczy osób. Niech właściwa dieta, zioła i przyprawy zastępują leki.

Pozdrawiam Was z całego serca

Comments
  • Ananas
    Odpowiedz

    Kolejny świetny artykuł i jaki praktyczny!

Leave a Comment

0