Starzeć się pogodnie i godnie, a przy tym zachować zdrowie i witalność do końca naszych dni

 In odżywianie, stres, zdrowie
R

óżne teorie, szczególnie te pochodzące z Filozofii Wschodu mówią, że jesteśmy zaprogramowani na 120 lat życia. W wieku około 60 lat, czyli na półmetku , powinniśmy cieszyć się dobrym zdrowiem i witalnością, ewentualnie mieć jakieś drobne dolegliwości, jak to na półmetku.
Czy rzeczywiście tak jest? Co wpływa na to jak się starzejemy, jak się czujemy, ile mamy witalności, ile apetytu na dalsze życie?

Gdzie się nie spojrzy, mamy mnogość cudownych zdrowych diet – to szkodzi, tamto szkodzi, kosmetyków odmładzających w ekspresowym tempie, odchudzanie w 3 tygodnie itp.
Nasze zdrowie do późnej starości nie może być efektem jakiegoś cudownego środka i krótkotrwałych działań, ono może być wyłącznie efektem odpowiedniego i zgodnego z naturą stylu życia.

Jak to jest, że jedni starzeją się szybciej a inni później i inaczej – ładniej, pogodniej i w większym zdrowiu?
W pewnej mierze zależy to od naszej konstytucji, którą dziedziczymy po rodzicach, nie mniej jednak aż 70% naszego zdrowia zależy od wielu innych czynników.
Przypomnę je tylko, bo z pewnością wszystkie je znacie. Uważam, że warto o tym sobie przypominać i to dość często 

1. Praktyki pogłębiające świadomość duchową.

Kiedy ludzie starzeją się godnie, to spadek sił fizycznych rekompensowany jest przez rozwój mądrości. Mówi się, że najpierw jest się młodym, a później mądrym. Coś w tym jest. Przyjrzyj się wiekowym mistrzom sztuk walki, młodzi nie mają z nimi szans, tylko dlatego, że umiejętności mistrzów nie wynikają z ich siły fizycznej i szybkości, ale ze zdolności „przejrzystego” widzenia. Okazuj wdzięczność każdego dnia, medytuj, relaksuj się, wyciszaj umysł.

2.Aktywny i elastyczny umysł i ciągle się uczący.

Nie tylko brak ćwiczeń fizycznych niszczy ciało i odbija się na stanie ducha, ale też brak ćwiczeń umysłowych. Gimnastyka mózgu jest bardzo ważna dla opóźnienia procesów starzenia się. W czasie nauki nowych rzeczy mózg rewitalizuje się wytwarzając nowe połączenia nerwowe. Nasze neurony zaczynają się starzeć już od 20 go roku życia, ale to właśnie poprzez wysiłek intelektualny, zapał do nauki, ciekawość świata i ciągłe uczenie się nowych rzeczy, możemy ten proces spowolnić. Spotykaj się i graj w gry umysłowe ze znajomymi jak najczęściej.

3. Stres i reakcja na sytuacje stresowe.

Wiele osób wygląda na starsze niż są w rzeczywistości z powodu sytuacji stresowych i reakcji na nie. Z nadmiernego stresu wynika też większość chorób. Stres wywołuje niepokój i wpływa negatywnie na funkcjonowanie całego organizmu, od układu pokarmowego aż po skórę.
Większość ludzi żyje w zawrotnym tempie, ciągłej gonitwie. Przez większość czasu pracują i są on-line podczas niemal całej doby, w oczekiwaniu na powiadomienia na e-mailu czy telefonie komórkowym. Nasz mózg kojarzy wibracje telefonu, czy nowy e-mail z zagrożeniem życia. Spożywanie posiłków z jednoczesnym patrzeniem w telefon, telewizor czy komputer jest już dzisiaj normą.

4. Siedzący tryb życia

Wszyscy wiemy jak negatywne skutki ma dla naszego zdrowia – nadciśnienie, otyłość, obniżenie napięcia mięśniowego, niewydolność oddechowa, osteoporoza, choroby układu krążenia. Jeśli siedzimy w pracy, a później w domu, przed telewizorem, robimy sobie ogromną krzywdę. Pracy nie zmienimy, ale nawyki przed i po możemy. Nie korzystajmy z windy i środków komunikacji. Wychodźmy na spacery, biegajmy, angażujmy się w życie społeczne.

5. Nasza skóra zdradza nasz wiek

Starzenie się jest naturalnym procesem i nieodłączną częścią naszego życia, jest to proces nieodwracalny, ale możemy go złagodzić i spowolnić. Dlatego:

* Warto stosować krem z filtrem gdy wychodzimy na słońce powyżej godziny
* Pić dwa litry wody dziennie
* Unikać pikantnych potraw, one wysuszają nam skórę
* Nie marszczmy czoła i brwi. Osoby ciągle zagniewane wcześniej zaczynają się starzeć, także fizycznie.
* Wysypiajmy się. Dobry sen jest kluczowym elementem w walce ze starzeniem się skóry. W trakcie snu wytwarza się melatonina, hormon, który w organizmie pojawia się w sposób naturalny. Ten hormon ma wkład w wydłużanie życia a dodatkowo:

+ Wzmacnia układ odpornościowy
+ Stanowi czynnik chroniący przed rakiem
+ Ma pozytywny wpływ na produkcję insuliny
+ Zapobiega osteoporozie
+ Zwalcza problemy układu krążenia

Pamiętaj też, że to nasz umysł ma moc decyzyjną nad naszym ciałem, również nad prędkością starzenia się. Dlatego staraj się zachować spokój w obliczu trudności, pozytywnie podchodź do życia, panuj nad kaprysami i nagłymi pragnieniami. Uleganie pokusom, szczególnie w kwestii jedzenia prowadzi do złych nawyków żywieniowych.

6. Właściwa dieta

Wraz z wiekiem zmniejsza się nasza zdolność wchłaniania składników odżywczych. Dlatego im jesteśmy starsi tym większą wagę powinniśmy przykładać do czynników dietetycznych. Najważniejsze dwa z nich to nie przejadać się i nie jadać późno w nocy.

Poniżej kilka zaleceń:

1. Unikaj osłabiającego pożywienia jak: cukier afinowany, używki (alkohol, kawa), nadmiaru soli i produktów wysoko przetworzonych. Nadmiar soli w diecie przyśpiesza proces starzenia poprzez podwyższone ciśnienie krwi, ograniczenie wchłaniania minerałów z innych pokarmów i pogarszanie nastroju. Zamiast cukru używaj niewielkiej ilość miodu, która nawilży, wzmocni i zharmonizuje Twoje ciało i umysł.

2. Ogranicz spożywanie białka pochodzącego z ciężkich mięs. Osłabia ono kości u osób starszych i obciąża narządy trawienne, oddechowe i odpowiedzialne za krążenie. Najłatwiejsze do strawienia są narządy wewnętrzne zwierząt, ryby, zupy na szpiku.

3. Do codziennego stylu odżywiania wprowadź więcej pełnoziarnistego zboża, warzywa, rośliny strączkowe, nasiona, wodorosty i regionalne owoce.
Produkty te oczyszczą serce i naczynia krwionośne oraz zapewnią dobre funkcjonowanie układu pokarmowego.

4. Osoby, które mają tendencję do bycia „wysusznymi” i wychudzonymi, powinny jeść pokarmy takie jak: proso,jęczmień (w postaci zupy), tofu, fasolkę mung,wodorosty, mikroalgi (spirulina lub chlorella), ziemniaki. Można też stosować nasiona sezamu czarnego, siemię lniane. Orzechy włoskie także nawilżają jelita i są popularnym środkiem zaradczym na zaparcia u osób starszych. Dobre są też banany, migdały, awokado,. W skrajnych przypadkach wyczerpania pomocne są sardynki i jaja.

5. Z wiekiem nasila się nietolerancja laktozy, dlatego produkty mleczne najlepsze są fermentowane: jogurt, maślanka, kefir, twaróg.

Na zakończenie piękne podsumowanie prof. Roberto Abadie Soriano

Żyć zdrowo i w porządku
Lekko na żołądku
Ostrożnie z lekami
Za to hojnie z zainteresowaniami
Niczym się nie przejmować
Bawić sie i trenować
Unikać niepokoju
Nie zamyykać się w pokoju
I stale działanie podejmować

Leave a Comment

0