Proste sposoby na odnowienie energii życiowej

 

Proste sposoby na odnowienie energii życiowej

Relaks

Zdolność samo-uzdrawiania jest wpisana z natury w nasze ciała. Umiejętność pokonywania chorób jest jednym z największych cudów natury jakie posiadamy w swoich zasobach, dlaczego więc z tego daru nie korzystamy? Troszkę dlatego, że wolimy aby to ktoś inny wziął na siebie odpowiedzialność za nasze zdrowie. Pamiętajmy, że nasze zdrowie to nasze decyzje, nasza odpowiedzialność, nasza troska o siebie, nasze codzienne wybory. Nie schudniemy bez aktywności i właściwego odżywiania, nie zdobędziemy nowych umiejętności nie ucząc się ich, tak też nie będziemy zdrowi nie troszcząc się o siebie, o swoje ciało i swój umysł.
Najlepszym miernikiem naszego zdrowia jest poziom naszej energii i siły jakim dysponujemy każdego dnia. Warto ten wskaźnik potraktować na serio, a taki objaw jak przemęczenie, apatia, niechęć do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku czy stany depresyjne uznać za niepokojące i poszukać ich przyczyny.




 

Osłabione nadnercza są największą przyczyną spadku naszej energii

Ich głównym zadaniem w naszym ciele jest wytwarzanie hormonów pełniących wiele ważnych funkcji w ciele. Warto wspomnieć chociażby o dwóch najważniejszych hormonach jak kortyzon czy adrenalina. Ten pierwszy wspiera wątrobę w przemianie węglowodanowej i hamuje procesy zapalne, działa antystresowo, a jego nadmiar osłabia odporność. Adrenalina natomiast zwana hormonem strachu i walki przyśpiesza akcje serca w przypadku sytuacji stresowych czy spowalnia pracę jelit.
Od kondycji nadnerczy zależy bardzo wiele- między innymi nasza wytrzymałość, odporność, metabolizm, poziom cukru we krwi, równowaga soli i płynów.

Co najbardziej osłabia pracę nadnerczy?

  • Negatywne uczucia jak złość, lęk czy poczucie winy. Im więcej akceptacji w nas będzie dla siebie, otaczającego świata oraz innych ludzi, im więcej miłości, im więcej zrozumienia dla praw działających we wszechświecie, tym więcej będzie w nas zdrowia, wewnętrznej harmonii i poczucia szczęścia.
  • Nadmiar wysiłku wynikający albo z przepracowania, albo z nadmiernej ilości ćwiczeń fizycznych. W dzisiejszych czasach chce się coraz więcej - więcej sukcesu, więcej uznania, więcej pieniędzy, a to wymaga znacznie więcej pracy. Gdy ciało jest w ciągłym biegu, w ciągłym stresie i nie ma czasu na regenerację to ten pośpiech w końcu obróci się przeciwko niemu.
  • Niewystarczająca ilość snu i zakłócenie rytmu dobowego, które wynikają poniekąd z przepracowania. Pobudzony organizm całodniową gonitwą ma problemem z wyciszeniem się wieczorem, uspokojeniem emocji i łatwym zaśnięciem głębokim snem. Warto pamiętać, że każdy z narządów wewnętrznych funkcjonuje według własnego, biologicznego zegara, kieruje się własnymi prawami, warto je uszanować.
  • Niedobory żywieniowe i działanie toksyn. Dziś trzeba włożyć na prawdę trochę wysiłku by znaleźć i przygotować dobre i wartościowe pożywienie. Większość artykułów jest pakowana co wymusza konieczność stosowania wielu substancji chemicznych utrwalających. Brak czasu z powodu wielu zajęć nie pozwala na przygotowanie samodzielnie posiłku, łatwo więc pójść na łatwiznę u kupić gotowca wrzucić do kuchenki mikrofalowej czy piekarnika. Takie jedzenie nie ma wartości odżywczych. Osłabia funkcje organizmu i nie daje żadnej energii.



 

Najlepsze techniki dla zdrowia i wzrostu poziomu energii

Prawdą jest, że dieta i odpowiednia dawka ruchu są bardzo ważne dla naszego zdrowia i kondycji psychicznej, nie mniej jednak energię czerpiemy również z innych źródeł np. z oddychania.
Chciałabym wskazać na kilka innych, prostych w wykonaniu i niesamowicie ładujących baterie, a ich lecznicze właściwości w wielu poważnych schorzeniach potwierdzone są naukowo.

Poświęcenie kilkunastu minut dziennie, systematycznie, na którąś z wymienionych poniżej technik, przyniesie w krótkim czasie niesamowite zmiany w ciele i umyśle, a najważniejsze z nich to równowaga emocjonalna i hormonalna, dotlenienie i regeneracja uszkodzonych komórek i tkanek.
Każdego dnia po przespanej nocy wstaniemy pełni energii i wypoczęci, myśli staną się bardziej pozytywne, ciało powoli zacznie odzyskiwać równowagę, która sprawi, ze zaczną znikać jakiekolwiek dolegliwości.
Techniki te są łatwe do nauczenia, proste w stosowaniu i nie wymagają dużo czasu na ich wykonywanie.

Oddychanie

Oddychanie – jest jedną z najbardziej skutecznych technik i chodzi o prawidłowe i głębokie oddychanie. Kilka technik opisałam w artykule Zdrowy oddech - uspokajające techniki oddechowe – serdecznie zapraszam do poznania ich i praktykowania.
Oddech spala toksyny, uwalnia nagromadzone po całym dniu emocje, wspomaga pracę mózgu, wycisza umysł, zmienia strukturę naszego ciała.

Relaksacja

Relaksacja – nie dość, że usuwa zmęczenie i poprawia jakość snu, to działa zbawiennie na pracę serca obniżając ciśnienie krwi, poprawia funkcje trawienne, obniża poziom hormonów stresu jak adrenalina czy kortyzol. Podczas relaksacji nasz oddech spowalnia, ciało odzyskuje swój naturalny rytm, rozluźniają się mięśnie, zwiększa się nasza uwaga, koncentracja i ciało jest przygotowane w końcu do głębokiego i regenerującego snu. Relaksacja to nic innego jak po prostu umiejętność świadomego rozluźniania ciała. Poświęcenie kilkunastu minut wieczorem na relaks zapewni szybkie zaśnięcie, a rano wstaniemy wypoczęci i ze świeżą energią.

To co niezbędne do wykonania ćwiczenia to znalezienie sobie spokojnego miejsca, gdzie nikt nam nie będzie przeszkadzał, wygospodarowanie czasu na około 20 minut, swobodny, nie krępujący strój, najlepiej sportowy i relaksująca muzyka w tle. Spędzenie w pozycji leżącej tych kilkunastu minut, w spokoju, z równomiernym oddechem, słuchając kojących dźwięków muzyki rozluźni całe ciało, uspokoi umysł, wyciszy emocje. Warto podczas takiego ćwiczenia przenieść się w swojej wyobraźni do wymarzonego miejsca, może na plażę, może do lasu, może w wymarzony zakątek na ziemi, gdziekolwiek byle z dala od codziennych trosk i zmartwień.

Medytacje

Medytacje – ta technika jest dla mnie połączeniem zarówno technik oddechowych, relaksacji jak i wizualizacji. Swoje korzenie ma jeszcze w czasach antycznych, praktykowana była w wielu religiach, również w Chrześcijaństwie, ale kojarzona głównie z systemem jogi i buddyzmem. Istnieje wiele badań potwierdzających skuteczność medytacji w zmniejszaniu ciśnienia krwi, zwiększaniu ilości dopaminy w mózgu ( w chorobie Parkinsona stwierdza się niedobór dopaminy, odpowiada ona też za nasze myślenie, uwagę, pamięć i umiejętność rozwiązywania problemów). Regularne medytowanie wzmacnia układ immunologiczny, obniża poziom kortyzolu, przyśpiesza metabolizm, łagodzi przebieg chorób przewlekłych, spowalnia proces starzenia się, zwiększa iloraz inteligencji, redukuje poziom stresu i niepokoju, zwiększa odporność psychiczną, zwiększa kreatywność, leczy depresję i zaburzenia lękowe. Listę można by było powiększać o wiele, wiele innych korzyści płynących z tej techniki.
Panuje stereotyp, że jest to trudna technika, wymaga długiego uczenia się, że ciężko generalnie nauczyć się medytować i trzeba to robić niezwykle poprawnie, by przyniosła oczekiwane efekty. Nic bardziej mylnego. Zachęcam do korzystania z gotowych medytacji nagranych na kanale Youtube.

Wizualizacje

Wizualizacje – jedna z moich ulubionych technik, polegająca na tworzeniu obrazów w głowie. Jest to najważniejsze narzędzie pracy z umysłem. Poznając tą technikę zrozumiałam ale i nauczyłam się, że jest to potężne narzędzie pozwalające na kreację naszej przyszłości, naszego zdrowia czy realizację marzeń. W tej technice również dla jej skuteczności potrzebna jest relaksacja i wyciszenie, gdyż tylko tak jesteśmy w stanie uruchomić komunikację z podświadomością. Z wykorzystaniem wizualizacji możemy tworzyć obrazy zdrowego ciała, szczęśliwego życia, realizacji marzeń.
Jest kilka ważnych warunków by wizualizacje mogły być skuteczne:

Tworzony przez nas obraz w naszym umyśle musimy poczuć wszystkimi naszymi zmysłami. W czasie wizualizacji powinniśmy poczuć smak, zapach, dotknąć powstający obraz, zobaczyć wszystkie kolory, usłyszeć towarzyszące dźwięki, po prostu wyobrazić siebie w nowej rzeczywistości na tyle mocno, że będziemy mieć wrażenie jakbyśmy już w tej nowej sytuacji funkcjonowali. Im bardziej będziemy czuć zmysłami nowy obraz, im te wszystkie doznania będą intensywniejsze, tym większa skuteczność wizualizacji.
Tworzony obraz powinien być spójny z naszymi wewnętrznymi wartościami. Rozpoznamy to po reakcji naszego ciała, czy na widok zwizualizowanego obrazu czujemy rozluźnienie, czy raczej ciało się napina i reaguje negatywnie. To ważny sygnał.
Czy tworzony w umyśle obraz pociąga za sobą jakieś konsekwencje dla nas samych, dla naszych bliskich, dla otoczenia? Wyobraź siebie w nowym obrazie, w nowej sytuacji i poczuj całym sobą jak się w tym wszystkim czujesz, jak czują się inni, szczególnie bliscy, jak reaguje otoczenie.

Po stworzeniu obrazu, naszego wymarzonego stanu, który jest spójny z naszymi wartościami, nie krzywdzący dla innych, ani dla nas samych, podziękujmy wewnętrznie i okażmy wdzięczność tak jakby to wszystko już się zadziało, tak jakbyśmy osiągnęli już wymarzony stan. Polecam, wizualizacje medyczne są stosowane już na świecie jako niezmiernie skuteczna metoda w leczeniu pacjentów.

Wszystkie te techniki mają jeden wspólny mianownik – pozwalają na złapanie kontaktu z samym sobą, swoim umysłem i ciałem –to właśnie stamtąd płyną najważniejsze dla nas informacje odnośnie naszych emocji i naszego zdrowia fizycznego. Nawiązanie tego kontaktu jest warunkiem koniecznym by móc samemu i skutecznie radzić sobie z różnymi dolegliwościami. Nasze ciało jest naszym najlepszym i najwierniejszym przyjacielem, do końca naszych dni, warto nauczyć się je rozumieć.