Zegar narządów – wyreguluj swój rytm dobowy

 

Zegar narządów – wstęp

Zegar nagłówek

W 2017 roku trzech amerykańskich naukowców otrzymało nagrodę Nobla za badanie nad tym co rządzi naszym rytmem dobowym.

Pokazuje to jak ważne w naszym życiu jest funkcjonowanie i dostosowywanie się do praw rządzących w naturze. Jak nasze ciała adaptują się do otaczającego środowiska i jak muszą się adaptować do cyklu światła i ciemności, do dnia i nocy do ciepła i zimna, uzależnionych od obracającej się wokół własnej osi Ziemi.

Każde żyjące na Ziemi stworzenie, w tym my ludzie, potrafi dostosować się do tych zmian wytwarzając swój własny zegar biologiczny. Zegar potrafiący przewidywać cykle dzień/noc i regulować pod tym kątem fizjologię i zachowanie.Ten dobowy rytm ma ogromne znaczenie dla naszej fizjologii i dla tego jak funkcjonujemy. Jeśli zdarzyło Wam się podróżować do innej strefy czasowej wiecie co to znaczy zmagać się z jet lagiem. Ten wewnętrzny zegar wpływa na wiele ważnych procesów zachodzących w organizmie – na wydzielanie hormonów, temperaturę ciała, metabolizm czy sen.

Nasze ciała są bardzo skomplikowane i niesamowicie inteligentne, zdolne do regeneracji i samouzdrawiania, pod warunkiem, że stworzymy mu odpowiednie do tego warunki. Wypoczęty i dobrze odżywiony organizm nie potrzebuje sztucznych suplementów, witamin czy leków. On jest na tyle silny, że jest w stanie poradzić sobie niemal z każdą dolegliwością czy chorobą.

W ciągu całej doby nasze narządy wykazują się większą aktywnością, innymi słowy są bardziej wydajne, bądź słabszą, kiedy są w tak zwanej fazie wypoczynku. Fazy te mają wpływ na nasze wszystkie funkcje życiowe.

Natury nie da się oszukać. Naszych ciał i naszych narządów też nie. One wiedzą lepiej jak funkcjonować w otaczającym je środowisku. My tylko czasami im przeszkadzamy zapominając o ich ważnej roli w naszym życiu.

Mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że wyregulowanie naszych zegarów biologicznych przyniesie ogromne korzyści zdrowotne, poprawę samopoczucia, wyregulowanie gospodarki hormonalnej, regenerację naszych ciał i pełną gotowość do naszych codziennych aktywności.




 

Godzina 3-5 Płuca


W tych godzinach nasze oddychanie się wzmaga, nasze płuca oczyszczają się z toksyn, ale my jeszcze błogo śpimy i śnimy. Przynajmniej powinniśmy. Jeśli się budzimy w tych godzinach może to wskazywać na jakąś nierównowagę w tym narządzie. Medycyna Chińska wiąże płuca z dwoma rodzajami uczuć – smutkiem i żalem. Jeśli się budzimy między 3-5, być może zmagamy się z którymś z tych uczuć? Warto przyjrzeć się temu.




 

Godzina 5-7 Jelito Grube


To jest najlepsza pora na toaletę i oczyszczenie naszego organizmu z resztek z dnia poprzedniego. W zasadzie aby zjeść później śniadanie, to powinniśmy zrobić dla niego miejsce. Zdaję sobie sprawę i wiem jak wiele osób ma problem z regularnym wypróżnianiem, i to nie chodzi już o samą porę dnia, ale generalnie o to czy wogóle. Do toalety chodzą dwa trzy razy w tygodniu. Świadczy to o bardzo dużym zaburzeniu, zatruwaniu organizmu toksynami, które powinny zostać każdego dnia wydalone. Można wspomóc naszą fizjologię ciepłą wodą z solą, krótkim spacerem, pokręcić biodrami, pomasować brzuch, czy ewentualnie wypić małą filiżankę kawy.




 

Godzina 7-9 Żołądek


Ładujemy akumulatory na dalszą część dnia spożywając solidne, pożywne i wartościowe śniadanie, bogate w białko, węglowodany. Nie chodzi o jogurt na szybko, kanapkę z szynką czy serem, ale ciepły posiłek, w postaci zupy choćby z dnia poprzedniego, szczególnie w chłodniejsze dni, jaglankę, owsiankę czy jajecznicę, a jeszcze lepiej jajko na miękko. Jeśli nie zjemy porządnego śniadania, nie mamy szans na to, że nasz poziom energii i chęć do działania wzrośnie. Będziemy ospali, zmęczeni, poirytowani drobiazgami. Przypomnę, że po 12-tu godzinach czyli między 19-21 nasz żołądek ma swoje minimum, więc zjedzenie szczególnie cięższego posiłku o tej porze zmiażdży go.Ten przedział między 7-9 rano to jest też dobry czas na spacer lub sex, jeśli zdążycie to wszystko połączyć przed pójściem do pracy.




 

Godzina 9-11 Śledziona/Trzustka


Czas na słodkości. Trzustka nam to wybaczy, bo właśnie o tej porze ma swoją najlepszą wydolność. Ilość wydzielonej insuliny i enzymów trawiennych w tych godzinach poradzi sobie z naszymi słabościami. Unikajmy jak ognia słodyczy późnym wieczorem, ponieważ trzustka w godzinach 21-23 ma swoje minimum energetyczne, co oznacza, że będzie to dla niej bardzo duże obciążenie. Zmuszanie jej do wydzielania insuliny będzie powodować przeciążenie, co może doprowadzić do rozwinięcia się przyszłości cukrzycy.

W godzinach 9-11 mamy też najlepszą koncentrację i energię ze spożytego wcześniej posiłku, o ile go zjedliśmy. Dobry czas na ćwiczenia fizyczne czy na pracę koncepcyjną i nie tylko. Możemy zjeść sobie też drugie śniadanie.




 

Godzina 11-13 Serce


Zróbmy sobie przerwę, cokolwiek robimy, gdziekolwiek jesteśmy. Spotkajmy się, pogadajmy ze znajomymi, czy utnijmy pogawędkę w pracy przy herbatce. Pójdźmy na obiad, jeśli mamy taką możliwość. Nie pijmy w tym czasie kawy. Serce ma swoją największą aktywność, po co go jeszcze bardziej pobudzać. Może to spowodować palpitacje, nerwowość, nadmierne pobudzenie. To nie jest absolutnie czas na aktywność fizyczną, postarajmy się też unikać sytuacji stresowych w tym czasie, trudnych rozmów czy spotkań. Jeśli mamy problemy z sercem, pogorszy się w tym czasie nasze krążenie i zmniejszy ilość tlenu dostarczanego do tkanek. Bardzo ważna informacja! Należy uważać, obserwować swoje ciało, samopoczucie w godzinach 23-1 (minimum serca) oraz między 7-9 rano, kiedy swoje minimum ma ochraniacz naszego serca osierdzie. W tych godzinach odnotowuje się najwięcej zawałów.




 

Godzina 13-15 Jelito Cienkie


Tu króciutko – to najlepszy czas na wchłanianie substancji odżywczych uzyskanych z wcześniej spożytego i strawionego jedzenia. Jeśli nie zadbamy o śniadanie i obiad do tego czasu, nasz organizm będzie niedożywiony, zmęczony, nadrabianie wieczorem niczego nie zmieni, a wręcz pogorszy sytuację, gdyż im bliżej wieczora, tym ten proces staje się coraz bardziej upośledzony. Posiłek zjedzony późnym wieczorem spowoduje tylko, że rano wstaniemy ociężali, z uczuciem pełnego żołądka. W tych godzinach spada naturalnie nasz poziom energii, więc jeśli mamy tylko taką możliwość, utnijmy sobie krótką drzemkę.




 

Godzina 15-17 Pęcherz Moczowy


Warto poobserwować swoje ciało w tym czasie pod kątem np. wydalania moczu. Czy chodzimy częściej do toalety, czy występują jakieś dolegliwości związane z pęcherzem. Jeśli tak, może to oznaczać, że nasz pęcherz jest osłabiony lub wychłodzony. Pijmy w tych godzinach więcej płynów. Jeśli o tej porze czujemy duży
spadek energetyczny, może to oznaczać, że w ciągu dnia nie dostarczyliśmy dla organizmu wystarczającej ilości płynów.




 

Godzina 17-19 Nerki


Jest to czas filtracji krwi i pracy naszych nerek nad utrzymaniem właściwej równowagi chemicznej organizmu. Zbliżamy się powoli do wieczora, wyciszamy nasze aktywności, bardzo wskazany byłby spacer, kolacja, rozciąganie po całym dniu, lekkie ćwiczenia relaksacyjne.




 

Godzina 19-21 Osierdzie


W godzinach 19-21 to maksimum naszego krążenia krwi. Poczytajmy sobie w tym czasie najlepiej jakąś książkę, pomedytujmy, bawmy się, to jest też dobry czas na sex. Odpocznijmy już nie tylko fizycznie, ale i psychicznie. Jeśli w tym czasie odczuwa się zimno, oznacza to zaburzenia krążenia, czyli zmniejszenie z jakiegoś powodu przepływu energii w tym kręgu funkcjonalnym. Dajmy partnerowi swoje stopy, niech nam zrobi masaż, będzie idealny na tą porę dnia.




 

Godzina 21-23 Potrójny Ogrzewacz


Pomiędzy 21-23 swoje maksimum ma tak zwany Potrójny Ogrzewacz, który nie jest jednym organem, ale połączeniem pięciu. W jego skład wchodzą:

  • Górny Ogrzewacz, czyli Serce i Płuca,
  • Środkowy - Śledziona, Trzustka i Żołądek
  • Dolny – to głównie Nerki.

Ten przedział czasowy jest dla nas niezwykle ważny. Wszystkie narządy współpracują ze sobą rozprowadzając zgromadzoną w upływającym dniu energię do pozostałych narządów i pomiędzy siebie. To czas przysłowiowego „ładowania akumulatorów”, które odbywa się codziennie, ale tylko podczas snu lub przy pełnej relaksacji, np. podczas medytacji. To najlepszy czas na sen, więc powoli powinniśmy o tej porze się do niego układać.




 

Godzina 23-1 Pęcherzyk Żółciowy


W tych godzinach swoje maksimum ma właśnie nasz pęcherzyk żółciowy. Odpowiada on za przechowywanie i produkowanie żółci. Z psychologicznego punktu widzenia wpływa na naszą samoocenę i łatwość podejmowania decyzji. Po tych aspektach poznamy jego sprawność i prawidłowe funkcjonowanie. To jest czas, kiedy warto pójść spać. Jeśli w tym czasie nie śpimy, możemy doprowadzić do wyczerpania organizmu. W tym czasie następuje regeneracja naszych komórek i budowa krwinek.




 

Godzina 1-3 Wątroba


O tej porze powinniśmy głęboko spać, gdyż w tym czasie następuje proces detoksykacji organizmu i oczyszczania krwi. Jeśli wybudzamy się w nocy, może to oznaczać problemy z wątrobą lub tłumione emocje jak gniew, złość czy frustracja związane właśnie z wątrobą. Jak już się wybudzimy, co każdemu może się przecież zdarzyć, wypijmy szklankę ciepłej wody i połóżmy się ponownie. Woda wyciszy trochę naszą wątrobę i pozwoli nam ponownie zasnąć. Częste wybudzanie się ze snu między godz. 1-3 w nocy (czas maksimum wątroby) będzie sygnałem jej nadmiernego pobudzenia, rozgrzania, przeładowania, zablokowania (choroba Pełni). Z kolei nadmierna senność między 13-15 po południu (czas minimum wątroby) – o osłabieniu funkcji tego narządu (choroba Próżni) z powodu wcześniejszej długotrwałej nadaktywności i przemęczenia.




 

Zegar narządów – zakończenie


Jeśli dokuczają nam jakieś dolegliwości, choroby, warto skonfrontować je z naszym biologicznym zegarem. Sprawdzić w jakich godzinach występują czy w maksimum danego narządu czy jego minimum.

W godzinach maksimum organu będą się ujawniać tzw. choroby Pełni. Choroby Pełni to inaczej nadaktywność, przeładowanie, nadczynność. Konsekwencją mogą być różne stany zapalne. Dotyk w bolących miejscach w chorobach Pełni będzie działać jeszcze bardziej drażniąco i będzie mało przyjemny.

W godzinach minimum organu pojawią się tzw. choroby Próżni świadczące o niedoborze energii; osłabienia, upośledzenia funkcji, niewydolności. W tym wypadku dotyk na chore miejsce podziała kojąco, ponieważ będzie dostarczać brakującą energię.

W przypadku pojawienia się choroby, określone dolegliwości będą występować w regularnych odstępach czasu, stosownie do czasu danego organu w zegarze biologicznym. To normalne, że każdemu z nas trafiają się różne okazje, imprezy, okoliczności, podróże, które w żaden sposób nie pozwolą na przestrzeganie zegara. Nic się nie zadzieje złego, nie mniej jednak na co dzień bardzo Was zachęcam by żyć zgodnie z prawidłami zegara biologicznego, ułatwimy w ten sposób przywrócenie ładu energetycznego w naszych ciałach i sprawne funkcjonowanie wszystkich narządów i układów.