Kondycja watroby a dolegliwosci ginekologiczne

 

Zaburzenia miesiączkowania a kondycja wątroby

Problemy ginekologiczne

Różnego rodzaju dolegliwości związane z menstruacją potrafią zaburzyć rytm dnia nie jednej Pani. W skrajnych przypadkach nie pozwalają wyjść nawet z domu przez dzień lub więcej lub powalają do łóżka z uporczywymi bólami. Nadmierne krwawienie menstruacyjne, anemia z nim związana, zespół napięcia przedmiesiączkowego czy nieregularny cykl menstruacyjny – choć zawsze powtarzam, że wymagają konsultacji z lekarzem ginekologiem, to są to dolegliwości, na które są naturalne i skuteczne metody. Nic nie stoi na przeszkodzie by je wypróbować na sobie i przekonać się o skuteczności – wprowadzić choćby kilka drobnych zmian w diecie czy wypijać przez jakiś czas odpowiednie herbatki ziołowe.

Było dla mnie dużym zaskoczeniem podczas studiowania medycyny chińskiej, że wszystkie te dolegliwości związane są z wątrobą i jej dysfunkcjami i że to właśnie w obszarze tego narządu należy pracować. Chodzi nie tylko o dietę i zioła, ale głównie o emocje. Wątroba to siedlisko wielu negatywnych i destrukcyjnych emocji jak mówi filozofia wschodu – złości, niecierpliwości, drażliwości, impulsywności. U pań, u których występują dolegliwości menstruacyjne, emocje te pojawiają się częściej i z większą intensywnością. Warto więc, oprócz zmian w diecie poświęcić chwilę czasu każdego dnia na relaksację, wyciszenie, głębokie oddychanie, spacer na łonie natury, pójście na masaż. Wszystkie te zabiegi zadziałają wyciszająco, nie tylko na umysł, ale i na wątrobę właśnie.




 

Bolesne skurcze menstruacyjne, obrzmienie piersi i brzucha przed menstruacją, nadmierne krwawienie menstruacyjne, mięśniaki i endometrioza.

Emocje są kluczowe

Wymienione powyżej dolegliwości związane są ze stanem wątroby nazywanym przez medycynę chińską zastojem energii Qi wątroby. W zastoju wątroby, oprócz tych typowych kobiecych problemów, towarzyszyć będą również inne dolegliwości jak zaparcia, bóle i skurcze żołądka czy wzdęcia. Natomiast na poziomie emocjonalnym może dochodzić do stanów depresyjnych, frustracji, rozdrażnienia, nadmiernej wybuchowości z byle powodu. Ten stan emocjonalny jest bardzo typowy u pań, które doświadczają problemów ginekologicznych i bywa tak, że jest on głównym sprawcą tych wszystkich problemów, a niekoniecznie same błędy żywieniowe. Dlatego też w pierwszej kolejności warto zająć się obszarem emocji, złość i frustracje przetransformować w coś kreatywnego, znaleźć dla siebie pasję i poświęcać jej jak najwięcej czasu. Może warto zapisać się do szkoły tańca, na kurs malarstwa czy zacząć medytować?

Usuwanie zastoju wątroby jest pierwszym i najważniejszym krokiem w przywracaniu zdrowia tego narządu i będzie wskazane w każdym rodzaju schorzenia.

Właściwa dieta

ZABRONIONE! Nie uciekajmy do alkoholu i słodyczy (szczególnie czekolady) dla poprawienia nastroju związanego z frustracją i przygnębieniem. Te produkty bardzo obciążają i są tak na prawdę do całkowitego wykluczenia, chociaż na jakiś czas. Nabiał, śmietana, jaja, tłuszcze uwodornione, smażone produkty, przetworzone i głęboko mrożone również są zabronione.

ZALECANE! Dieta ma być lekka, warzywno-owocowa z niewielką ilością zbóż i doprawiona aromatycznymi ziołami. Wskazane będą kompoty i herbatki wzbogacone o skórki owoców cytrusowych jako dodatek. Bazylia, mięta i imbir będą idealne dla poprawy smaku przyrządzanych potraw. Z przypraw zalecane są też kardamon, majeranek, liść laurowy, kurkuma.

Pokarmy, które pomogą wątrobie wyjść z zastoju to wszystkie rośliny z rodziny cebulowatych, warzywa kapustne, kiełki zbóż, fasoli i różnych nasion. Warto zaopatrzyć się też w takie warzywa i owoce jak: brzoskwinie, kasztany, buraki, szparagi, lucerna, a z herbatek idealne będą: herbatka z rumianku, herbatka z róży, jaśminu, kwiatu pomarańczy, kwiatu lawendy, kwiatu krwawnika. Pożywienie ma być umiarkowanie ostre, nie za ostre.
Polecam też aby zapalać kominki aromatyczne z olejkami cytrusowymi - pomarańcza, cytryna, bergamotka, olejek różany, lawendowy.




 

Nieregularne miesiączki, skąpe lub ich całkowity zanik, bolesne miesiączkowanie, anemia.

Dolegliwości te związane są ze stanem wątroby nazywanym w medycynie chińskiej niedoborem krwi wątroby. Typowym objawem jest anemia, którą medycyna chińska rozpoznaje dużo wcześniej niż medycyna zachodnia chociażby po takich objawach jak: ból oczu, osłabienie widzenia o zmroku, łamliwe włosy i paznokcie, budzenie się w nocy i problemy ze snem.

Te dolegliwości będą dotyczyły osób uprawiających nadmierną aktywność sportową (zawodowych sportowców), na skutek przebycia jakiejś operacji i związanej z nią utraty krwi, późnej aktywności w nocy między 1-3. Niedobór krwi w wątrobie powoduje, że całe ciało jest pozbawione energii Qi, którą to właśnie krew rozprowadza, warto więc szczególnie zadbać o odbudowę tej krwi.

ZABRONIONE! Wszystkie produkty, które doprowadzają do zastoju wątroby, opisane w punkcie wyżej. Nie nadużywamy pikantnego i gorzkiego pożywienia – czarnej herbaty, kawy, wysokoprocentowego alkoholu, ostrych przypraw (czosnek, imbir, pieprz, curry).

ZALECANE! Odświerzające warzywa zielonego i czerwonego koloru, np. buraki, czerwona kapusta, marchew, brokuły, roszponka, szpinak. Wątróbka drobiowa i wołowa, czerwone rodzaje owoców np. winogrona, czereśnie, śliwki, jagody, wszelkie soki z tych warzyw i owoców, wino czerwone gronowe, ale w umiarkowanej ilości, produkty bogate w chlorofil, np. spirulina, sinica, chlorella.




 

Intensywne krwawienia miesięczne

Może do nich doprowadzić ogień wątroby, nazywany tak w terminologii medycyny chińskiej. Wiele czynników może się do tego ognia przyczynić – praca związana z dużą odpowiedzialnością i stresem, bycie pod ciągłą presją, nadużywanie alkoholu wysokoprocentowego, nadmiar mięsa, nadmiar ostrych przypraw, cebuli i czosnku. Taki sposób życia i odżywiania może doprowadzić do pulsującego bólu głowy, zawrotów głowy, dzwonienia w uszach, problemów ze snem i z zasypianiem. U osób z nadmiarem ognia w wątrobie wyczuje się w sposobie bycia agresję i gniew, będą one miały też łatwość wszczynania awantur.

ZABRONIONE! Ostre i rozgrzewające przyprawy, mięso, owoce morza, alkohol wysoko procentowy tłuste i smażone lub grillowane potrawy.

ZALECANE! Produkty ochładzające i gaszące ten ogień wątroby - zielona herbata, kawa, yerba mate, sałaty wszelkiego rodzaju, cykoria, surówki. Wprowadzenie na jakiś czas chociaż diety wegetariańskiej i kuracja sokami byłyby bardzo wskazane.

Warto zaopatrzyć się w takie warzywa jak: kalarepa, kapusta, brukselka, karczochy, brokuły, pieczarki, buraki, szpinak, rzodkiew, jarmuż, słodkie ziemniaki, dynia, koper włoski, czerwone fasole gotowane ze zbożami. Z owoców zalecane będą jabłka, mango, śliwki, wszelkiego rodzaju kompoty owocowe z dodatkiem daktyli i rodzynek, a zamiast alkoholu wysokoprocentowego warto wypić piwko.

Jeśli nadmierne miesiączkowanie wywołało anemię, to koniecznie trzeba sprawdzić (przebadać!) Wtedy należy unikać produktów o smaku gorzkim i ostrym jak w zaleceniach powyżej.

Zadbanie o wątrobę, zadbanie o swój stan emocjonalny, szczególnie w tych kilku dniach przed menstruacją i w jej czasie, zrezygnowanie z pewnych produktów, odsunięcie się na jakiś czas od aktywności zawodowych i domowych (oprócz tych, które są konieczne), poświęcenie większej uwagi sobie samej, przyniesie równowagę hormonalną, emocjonalną, wyciszy cały organizm. Żadne dolegliwości nie mają prawa wtedy się pojawić.




 

Nawyki, które warto pielęgnować dla uniknięcia problemów z menstruacją - podsumowanie

  1. Zrównoważona dieta, umiarkowane ćwiczenia fizyczne i techniki wyciszające emocje są podstawowymi złotymi zasadami strzegącymi każdą panią przed zaburzeniami związanymi z menstruacją.
  2. Czas menstruacji to czas dla siebie – odpoczywam, relaksuje się i robię tylko te rzeczy, które na prawdę są konieczne, reszta może poczekać, lub może je zrobić ktoś za nas, chociażby w kwestii domowych obowiązków.
  3. Maksimum odpoczynku, minimum pracy – nawet jeśli pracujemy zawodowo zajmijmy się takimi sprawami, które nie dostarczą stresu i niepotrzebnych nerwów.
  4. Ciepłota ciała bardzo w tym czasie ważna – unikamy chłodu na zewnątrz ale i zimnej wody, wychłodzenia stóp i nóg.
  5. W czasie menstruacji lepiej nie jeść mięsa (dostępne w sprzedaży zawiera sterydy zakłócające cykl), nie pić alkoholu i kawy, nie jeść surowych i zimnych posiłków.
  6. W diecie w tym czasie powinno znaleźć się dużo jodu i żelaza – zalecane spirulina, kelp, wakame, hijiki, rośliny strączkowe i większość warzyw. Warzywa zawierają spore dawki Wit. C, która wspiera wchłanianie żelaza.
  7. Należy zwiększyć ilość spożywanych produktów bogatych w Wit. E. Witamina ta dba o utrzymanie odpowiedniej konsystencji krwi, zapewniając odpowiedni przepływ krwi. Jest ona pomocna w wielu dolegliwościach związanych z miesiączkowaniem – nadmiernego lub skąpego, uderzeń gorąca w okresie menopauzy i nieregularnych miesiączek. Bogatym źródłem Wit. E są: pełnoziarniste zboża, liście kapusty, szpinak, orzechy, migdały, nasiona słonecznika, olej z kiełków pszenicy.
  8. Nikt się nie zatroszczy o nas, jeśli my samego tego nie zrobimy - warto częściej w tym czasie mówić NIE lub INNYM RAZEM.